diumenge, 23 de desembre del 2012

Reflexió sobre la segona part del temari


Un poc per a tancar aquesta part teòrica i després de realitzar l’examen, m’agradaria fer una petita conclusió del temari d’aquesta segona part.

El tema 4 sobre els materials didàctics, m’ha paregut una mica complicat ja que apareixia molta terminologia amb la qual no estava familiaritzada com els conceptes de: hipertext, multimèdia i hipermèdia, i els elements que formen l’hipermèdia com són els nodes, enllaços, xarxa d’idees, itineraris i interfície d’usuari.

La part sobre les característiques del software infantil, m’ha semblat molt interessant, ja que com a futura mestra, hauré de saber diferenciar entre materials didàctics adients, i materials simplement d’oci sense aplicació didàctica. En l’article d’Urbina, es realitza un anàlisi molt acurat de les característiques del software per a l’educació infantil.

Quant al tema 5, integració curricular dels mitjans i recursos tecnològics, destacaria l’aproximació que es fa dels plans d’inserció de les TIC a l’escola per mitjà d’un recorregut històric. Aquest m’ha permès entendre l’evolució tan lenta d’aquesta inserció, i les dificultats trobades per a la seva realització com les derivades dels aspectes econòmics.

D’altra banda, he comprovat els avanços que s’han començat a realitzar en aquest segle com els plans per alfabetitzar tecnològicament (Plan Info XXI o España.es). En educació, també apareixen plans com e-learning a nivell europeu o españa.es a nivell nacional.

A nivell autonòmic, trobem el projecte XARXIPÈLAG. Aquest pretenia la creació i distribució del programa GESTIB, la posada en marxa de WEIB i l’ampliació de l’oferta de formació. Totes aquestes iniciatives pretenien que els centres disposaren d’equipaments, facilitar la gestió acadèmica-administrativa i proporcionar formació i recursos didàctics als professors.

Un punt molt important, fa referència al pla TIC de centre com a instrument de planificació per tal d’integrar les TIC com a eina didàctica en els processos d’EA.

Per últim, el tema 6 les TIC com a eina comunicativa escola-família, m’ha donat una visió de la importància que aquestes tenen per comunicar-nos amb la família, la nostra millor aliada.

En la lectura “Educa con las familias” s’explica que el professional ha de donar el primer pas, tenir una actitud proactiva i una capacitat argumentativa per atraure a la família i fer-la aliada. També es fa referència al Pla d’actuació TIC per a la família que explica com arribar a les famílies seguint les següents passes: coneixement de la família, informació sobre el projecte educatiu, formació, participació i finalment, col·laboració.

Un tema molt interessant, la reputació digital, m’ha fet reflexionar sobre la importància de fer un ús responsable d’internet i ensenyar als infants a reflexionar-hi.

L’article “La participación de las familias en las escuelas TIC: anàlisis y reflexiones educativas”, també m’ha donat la possibilitat de conèixer diferents eines tecnològiques que es poden utilitzar a l’escola per comunicar-nos amb les famílies com poden ser pàgines web, escoles de pares en web, comunitats d’aprenentatge, informar a través de SMS, correu electrònic, blocs i xarxes socials. Tenim un munt de possibilitats de comunicar-nos amb les famílies i les hem d’intentar aprofitar al màxim.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada