Un poc per a
tancar aquesta part teòrica i després de realitzar l’examen, m’agradaria fer
una petita conclusió del temari d’aquesta segona part.
El tema 4 sobre els
materials didàctics, m’ha paregut una mica complicat ja que apareixia molta
terminologia amb la qual no estava familiaritzada com els conceptes de:
hipertext, multimèdia i hipermèdia, i els elements que formen l’hipermèdia com
són els nodes, enllaços, xarxa d’idees, itineraris i interfície d’usuari.
La part sobre les característiques del software
infantil, m’ha semblat molt interessant, ja que com a futura mestra, hauré de
saber diferenciar entre materials didàctics adients, i materials simplement
d’oci sense aplicació didàctica. En l’article d’Urbina, es realitza un anàlisi
molt acurat de les característiques del software per a l’educació infantil.
Quant al
tema 5, integració curricular dels
mitjans i recursos tecnològics, destacaria l’aproximació que es fa dels
plans d’inserció de les TIC a l’escola per mitjà d’un recorregut històric. Aquest
m’ha permès entendre l’evolució tan lenta d’aquesta inserció, i les dificultats
trobades per a la seva realització com les derivades dels aspectes econòmics.
D’altra banda, he comprovat els avanços que s’han
començat a realitzar en aquest segle com els plans per alfabetitzar
tecnològicament (Plan Info XXI o España.es). En educació, també apareixen plans
com e-learning a nivell europeu o españa.es a nivell nacional.
A nivell autonòmic, trobem el projecte XARXIPÈLAG.
Aquest pretenia la creació i distribució del programa GESTIB, la posada en
marxa de WEIB i l’ampliació de l’oferta de formació. Totes aquestes iniciatives
pretenien que els centres disposaren d’equipaments, facilitar la gestió
acadèmica-administrativa i proporcionar formació i recursos didàctics als
professors.
Un punt molt important, fa referència al pla TIC de
centre com a instrument de planificació per tal d’integrar les TIC com a eina
didàctica en els processos d’EA.
Per
últim, el tema 6 les TIC com a eina
comunicativa escola-família, m’ha donat una visió de la importància que
aquestes tenen per comunicar-nos amb la família, la nostra millor aliada.
En la lectura “Educa con las familias” s’explica que
el professional ha de donar el primer pas, tenir una actitud proactiva i una
capacitat argumentativa per atraure a la família i fer-la aliada. També es fa
referència al Pla d’actuació TIC per a la família que explica com arribar a les
famílies seguint les següents passes: coneixement de la família, informació
sobre el projecte educatiu, formació, participació i finalment, col·laboració.
Un tema molt interessant, la reputació digital, m’ha
fet reflexionar sobre la importància de fer un ús responsable d’internet i
ensenyar als infants a reflexionar-hi.
L’article “La participación de las familias en las
escuelas TIC: anàlisis y reflexiones educativas”, també m’ha donat la
possibilitat de conèixer diferents eines tecnològiques que es poden utilitzar a
l’escola per comunicar-nos amb les famílies com poden ser pàgines web, escoles
de pares en web, comunitats d’aprenentatge, informar a través de SMS, correu
electrònic, blocs i xarxes socials. Tenim un munt de possibilitats de
comunicar-nos amb les famílies i les hem d’intentar aprofitar al màxim.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada