diumenge, 28 d’octubre del 2012

Reflexió article: Internet en el aula: a la caza del tesoro de Jordi Adell.



En aquest article, l’autor explica que una cacera del tresor és una activitat didàctica molt senzilla que utilitzen els professors que integren internet al currículum i que consisteix en realitzar unes preguntes sobre un tema determinat donant una llista de direccions de la xarxa on els alumnes podran obtenir les respostes. En alguns casos, s’inclou una pregunta final que haurà de ser resposta amb els coneixements adquirits pels nens durant el procés de recerca.
Seguidament, l’autor exposa un parell d’exemples de caceres del tresor, una simple en la qual les respostes es poden trobar a la mateixa web, i una altra més complexa, i en la qual l’alumne haurà de consultar diverses pàgines web per contestar les preguntes i també trobarà una pregunta final.

Aquesta activitat didàctica, segons March (1999), permet als alumnes l’aprenentatge de fets i conceptes, i a més a més, l’adquisició del maneig de les tecnologies de la informació i comunicació i la navegació per pàgines web i la recerca d’informació online.
Un altre autor, Luzón (2001) també destaca els punts forts d’aquesta activitat:
-          Promouen l’adquisició dels coneixements sobre un tema.
-          Desenvolupen les habilitats de recerca d’informació en la web.
-          Milloren les destreses de lectura i comprensió de textos.
Sobre les valoracions d’aquests dos autors, estic completament d’acord amb les avantatges que es produeixen, ja que els nens s’acostumen a utilitzar internet per cercar informació, la qual han de llegir i processar per tal d’aconseguir uns coneixements que els serviran en el seu procés d’autoaprenentatge. També penso que aquestes activitats, també promouen el treball en equip, eina indispensable per a la formació dels nens com a futurs ciutadans que viuran en societat.

El professor ha de realitzar un treball previ important per tal d’obtenir els objectius preestablerts. Primer ha de triar el tema sobre el qual realitzar la cacera, i a partir d’aquí documentar-se i cercar a la xarxa. Després haurà de comprovar ell mateix els enllaços i si les pàgines són atraients per als nens i si la informació que trobaran s’adapta al seu nivell. També s’ha d’establir un temps per a realitzar la recerca i s’han de decidir els agrupaments dels alumnes. Per tant, el rol del professor esdevé fonamental en aquest tipus d’activitats, ja que ha d’observar el procés per valorar si realment es produeix un aprenentatge, i quan acaba l’activitat ha d’avaluar els coneixements adquirits.
Realment, aquest tipus d’activitats resulten molt motivadores per als nens, ja que els desperten un interès, un misteri, ganes de resoldre el problema plantejat. Per als docents, suposen una gran quantitat de feina, però d’altra banda, aconsegueixen la implicació i motivació total dels seus alumnes. Com a futura docent, penso que és una activitat a tenir en compte per als alumnes que demanden noves formes d’aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada