En aquest article, l’autor explica que una cacera del tresor és una activitat
didàctica molt senzilla que utilitzen els professors que integren internet al
currículum i que consisteix en realitzar unes preguntes sobre un tema
determinat donant una llista de direccions de la xarxa on els alumnes podran
obtenir les respostes. En alguns casos, s’inclou una pregunta final que haurà
de ser resposta amb els coneixements adquirits pels nens durant el procés de
recerca.
Seguidament, l’autor exposa un parell d’exemples de caceres del tresor,
una simple en la qual les respostes es poden trobar a la mateixa web, i una
altra més complexa, i en la qual l’alumne haurà de consultar diverses pàgines
web per contestar les preguntes i també trobarà una pregunta final.
Aquesta activitat didàctica, segons March (1999), permet als alumnes l’aprenentatge
de fets i conceptes, i a més a més, l’adquisició del maneig de les tecnologies
de la informació i comunicació i la navegació per pàgines web i la recerca d’informació
online.
Un altre autor, Luzón (2001) també destaca els punts forts d’aquesta
activitat:
-
Promouen l’adquisició
dels coneixements sobre un tema.
-
Desenvolupen les
habilitats de recerca d’informació en la web.
-
Milloren les
destreses de lectura i comprensió de textos.
Sobre les valoracions d’aquests dos autors, estic completament d’acord
amb les avantatges que es produeixen, ja que els nens s’acostumen a utilitzar
internet per cercar informació, la qual han de llegir i processar per tal d’aconseguir
uns coneixements que els serviran en el seu procés d’autoaprenentatge. També penso
que aquestes activitats, també promouen el treball en equip, eina indispensable
per a la formació dels nens com a futurs ciutadans que viuran en societat.
El professor ha de realitzar un treball previ important per tal d’obtenir
els objectius preestablerts. Primer ha de triar el tema sobre el qual realitzar
la cacera, i a partir d’aquí documentar-se i cercar a la xarxa. Després haurà
de comprovar ell mateix els enllaços i si les pàgines són atraients per als
nens i si la informació que trobaran s’adapta al seu nivell. També s’ha d’establir
un temps per a realitzar la recerca i s’han de decidir els agrupaments dels
alumnes. Per tant, el rol del professor esdevé fonamental en aquest tipus d’activitats,
ja que ha d’observar el procés per valorar si realment es produeix un
aprenentatge, i quan acaba l’activitat ha d’avaluar els coneixements adquirits.
Realment, aquest tipus d’activitats resulten molt motivadores per als
nens, ja que els desperten un interès, un misteri, ganes de resoldre el
problema plantejat. Per als docents, suposen una gran quantitat de feina, però
d’altra banda, aconsegueixen la implicació i motivació total dels seus alumnes.
Com a futura docent, penso que és una activitat a tenir en compte per als
alumnes que demanden noves formes d’aprenentatge.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada